Waarom is trampoline springen gezond?

                                              Waarom is trampoline springen gezond?

Trampoline springen is de laatste jaren enorm toegenomen in populariteit. De trampoline parken reizen de pan uit en ook de tuintrampoline is must in bijna elke achtertuin. Niet zonder reden natuurlijk, want trampoline springen is heel erg gezond! Wij zetten de gezondheidsvoordelen van trampoline springen graag op een rijtje! 

1. Trampoline springen is goed voor het versterken van de botten

De botten in ons lichaam worden elke 10 jaar volledig vernieuwd. Als we jong zijn groeien onze botten uiteraard en daarmee ook de botdichtheid. Ze bereiken hun maximale kracht op 25-30 jaar, ook wel ‘’de maximale botdichtheid’’ genoemd. Daarna gaat de botmassa langzaam achteruit: de botmassa neemt harder af dan het herstelt, wat deel uit maakt van het verouderingsproces.

Het is wetenschappelijk bewezen dat gewoon op en neer springen de ideale oefening is voor het bouwen en onderhouden van sterke botten. Om sterkere botten te krijgen of te behouden is er druk van bovenaf nodig, dit ontstaat door tegen de zwaartekracht in te gaan. Daarom zijn springoefeningen erg goed voor de botopbouw en om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan.

Door op een trampoline te springen ontstaat er genoeg druk om botvernieuwing te stimuleren. Nieuwe botcellen vervangen de oude cellen en nemen kalk op, waardoor de botdichtheid toeneemt en de botten sterker worden. Trampoline springen is dus goed voor botten en gewrichten. Dit hoeft niet perse met een hoge intensiteit te zijn, maar rustig op en neer ‘bouncen’ is al voldoende om dit proces op gang te brengen. Onze soepel verende trampolines zorgen ervoor dat de schokbelasting laag is en de sprongkracht optimaal. 

2. Trampoline springen zorgt voor een lager impact op gewrichten en wervelkolom

Daarnaast is trampoline springen een ideaal alternatief voor sporten op een harde ondergrond. Bij rennen, springen, aerobics en andere lichaamsbeweging op een harde ondergrond hebben de botten, gewrichten en de wervelkolom best wat te verduren. Hierdoor kunnen uiteindelijk pijnklachten ontstaan. Het is dus prettig om een activiteit te hebben die deze negatieve gevolgen van bewegen niet heeft. Trampoline springen vermindert de impact op de wervelkolom en gewrichten met 90% in vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen. Dit is dus een veilige en plezierige training voor uw lichaam. Daarom worden trampolines ook gebruikt voor het herstelproces van sporters na ernstige blessures of operaties.

Onze speciaal ontwikkelde sport trampolines hebben positieve effecten op de gewrichten, stimuleren de botopbouw, en voorkomt een te hoge impact op uw botten, gewrichten en wervelkolom. Het versterkt daarbij je spieren en zorgt voor meer flexibiliteit en balans.

3. Trampoline springen versterkt spieren en stimuleert gewichtsverlies

Tijdens het trampoline springen activeert je lichaam energie en stimuleert het al je lichaamsdelen. Bij het springen worden velen spiergroepen geactiveerd en getraind. Met name de core- (romp) en rugspieren worden versterkt.

Het cellulair metabolisme werkt als een wonderbaarlijke katalysator voor gewichtsverlies bij overgewicht. Omdat er geen schokbelasting is op de gewrichten is trampoline springen ook geschikt voor volwassenen en kinderen met overgewicht. Om echt af te vallen wordt aangeraden om dagelijks 30 minuten op een trampoline te trainen.  Dit kan buiten op een grote trampoline, maar ook binnen in het comfort van uw huis of in de sportschool. Wij hebben ook speciale fitnesstrampolines waarmee je op een kleine opervlakte toch enorm effectief kunt trainen om af te vallen.

Het totale calorieën verbruik van trampoline springen in vergelijking met hardlopen:

Nog even alle voordelen van trampoline springen op een rij:

  • Grotere spiermassa
  • Versterkt alle core-spieren en rugspieren en verminderd daardoor rugklachten
  • Versterkt de bekkenbodemspieren
  • Verbeterde balans en coördinatie
  • Gewichtsverlies
  • Verhoogt energie en vitaliteit
  • Verhoogt de flexibiliteit van het lichaam
  • Versterkt het cardiovasculaire (bloed) systeem
  • Activatie van het lymfesysteem, waardoor het lymfestelstel beter in staat is om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren


    Overtuigd? Bekijk hier ons uitgebreide assortiment top trampolines.